GalaxyTECH

GalaxyTECH

این وبلاگ برای تمامی دانایان و علم جویان است.درباره همه چیز ....
GalaxyTECH

GalaxyTECH

این وبلاگ برای تمامی دانایان و علم جویان است.درباره همه چیز ....

وسایل آزمایشگاهی ( شیمی هفتم )

                     

گزارش آزمایش

مواد مورد نیاز : آب گاز

وسایل مورد نیاز : بالن ته گرد بالن ته صاف ارلن مایر پیپت پیپتور شوف بالن بونزن گیره انبرکی -  گیره مخصوص لوله آزمایشگاهی بوته چینی استوانه مدرج بشر بالن ژوژه پمپ پیپت

شرح آزمایش : آشنایی با وسایل آزمایشگاهی

توضیحات کاربرد وسایل آزمایشگاهی:

بالن ته صاف = نوعی وسیله است که زیر آن مانند توپی گرد و روی آن لوله کوچکی واقع است .قسمت زیرین این وسیله صاف است و می تواند در جایی صاف ، ثابت بماند.مواد داخل این بالن را می توان با استفاده از چراغ بونزن یا وسیله  حرارتی برقی (هات پلیت ) حرارت داد. در این وسیله حرارت در نقطه صاف زیرین جمع شده و سپس به سطح های اطراف پخش می شود که ای امر مهم ترین تفاوت این وسیله با بالن ته گرد است.

بالن ته گرد= این وسیله نیز همانند بالن ته صاف است ولی تنها تفاوت این وسیله با بالن ته گرد در قسمت زیرین آنهاست. که در بالن ته گرد قسمت پایین دقیقا" و کاملا گرد است که این موضوع در بالن ته صاف متفاوت است.بالن ته گرد نمی تواند روی سطح صاف ،ثابت بماند.بر رو بالن ته گرد شیشه هایی وصل می کنند که آن شیشه ها به وسیله سمباده ای که در ابتدای شیشه و ابتدای بالن وجود دارد،چفت هم می شوند که اصطلاحا به این سمباده ها رده می گویند.

پیپت = پیپت نوعی وسیله دراز و بسیار باریک است به صورت استوانه ای است که نوک آن مانند نوک مداد دارای انحراف به داخل میباشد که برای مکش مواد به صورت بسیار دقیق و یا انتقال مواد از کل به محلول می باشد.در نوک این وسیله سوراخ کوچکی وجود دارد و در انتها ی آن باز است.این وسیله به تنهایی نمی تواند کار خود را به خوبی انجام دهد و نیازمند وسایلی مانند پوار پیپت یا همان پیپتور و یاوسیله ای به نام پمپ پیپت است.

پمپ پیپت= پمپ پیپت وسیله ای از جنس پلاستیک است مه همانند انتهای آمپول عمل می کند و به انتهای پیپت وصل می شود.در آمپول ما برای کشیدن ماده دارویی با دست خود انتهای آنرا به طرف بالا حرکت می دهیم ولی چون در این وسیله ماده ای مورد مکش قرار می گیرد زیاد است و نیازمند حرکت بیشتر می باشد ما نمی توانیم این کار را به تنهایی با انگشتان خود انجام دهیم.در پمپ پیپت از وسیله ای گرد استفاده شده که با استفاده از دندنه های روی این وسیله و آمپول قسمت بالایی ره به خوبی حرکت دهیم. برای تخلیه مواد و همچنین اندازه گیری و تنظیم دقیق مواد داخل پیپت ،نیازمند فشار ضعیف هوا هستیم.این فشار با استفاده از سوراخ کوچکی که در قسمت کناری پمپ وجود دارد تامین می شود که این دریچه توسط دکمه ای باز و بسته می شود.

شوف بالن = بالن ته گرد نمی تواند روی سطح صاف ،ثابت بماند . وبر این دلیل برای حرارت دادن مواد داخل این وسیله باید از وسیله مخصوصی به نام شوف بالن استفاده کرد.شوف بالن چیزی مکعب مانند است مه در قسمت رویین آن گودی به قالب ته بالن ته گرد وجود دارد.همچنین این وسیله دارای میله ای بلند است که برای ثابت نگه داشتن بالن های کوچکتر از گودی یا شیشه هایی که روی بالن نصب می شوند ،استفاده می شود. این وسیله برقی بوده و توسط هیتر برقی گرم می کند.

   چراغ بونزن= وسیله ای گازی است که برای حرارت دادن مواد مختلف استفاده می شود جنس آن از فلز بوده و می تواند حرارتی بالغ بر 1200درجه سانتی گراد را ایجاد نماید

   گیره انبرکی = برای برداشتن وسایل داغ از روی حرارت از وسیله ای به نام گیره انبرکی استفاده می شود. گیره انبرکی می تواند وسایل شیشه ای آزمایشگاهی را در خو به ثابت نگه دارد. این گیره همانند قیچی عمل می کند.

گیره مخصوص لوله آزمایشگاهی = نازک بود لوله آزمایشگاهی سبب می شود تا از گیره انبرکی نتوانیم استفاده بکنیم.زیرا این به این دلیل لوله آزمایشگاهی از داخل گیره انبرکی سر می خورد و ممکن است به زمین افتاده و مواد شیمیایی آن به روی زمین بریزد.

بشر برای حرارت دادن مواد در آزمایشات ساده به کار می رود و یا برای اندازه گیری مواد استفاده می شود(البته دقت اندازه گیری بشر کم تر از ایتوانه مدرج و دیگر امکانات اندازه گیری است).در لبه بشر انحنای کوچکی وجود دارد کهمی توان به راحتی موادی را ازداخل آن به ظرفی دیگر انتقال داد.

استوانه مدرج : استوانه ای ایستاده که دارای پایه ای در پایین خود می باشد و براساس میلی لیتر درجه بندی شده است.هرچه قطر استوانه مدرج کم تر باشد دقت اندازه گیری آن بالا می رود

بوته چینی= وسیله ای چینی است که در برابر حرارت بسیار مقاوم است.برای مثال وقتی روی شیر می نویسند «پروتئین در 100 گرم = ........» از این وسیله استفاده می کنند.وآن به دلیل مقاومتی بالای این وسیله در برابر حرارت است

بالن پوپه : بالنی بسیار کوچک که برای اندازه گیری حجم مورد استفاده قرار می گیرد.