GalaxyTECH

GalaxyTECH

این وبلاگ برای تمامی دانایان و علم جویان است.درباره همه چیز ....
GalaxyTECH

GalaxyTECH

این وبلاگ برای تمامی دانایان و علم جویان است.درباره همه چیز ....

اسید ها : برداشت از سه سایت مختلف

اسید ها از سایت اول

 

 

 

اسید

کلمه «اسید» (به انگلیسی:(acid از واژه لاتین acidus به معنای «ترش مزه» آمده‌است. تعاریف گوناگونی برای اسید و باز وجود دارد، از جمله تعاریف آرنیوس، لوری-برونستد و لوییس.

تعریف قدیمی

اسیدها موادی ترش مزه اند خاصیت خورندگی دارند شناساگرها را تغییر رنگ می دهند و بازها را خنثی می کنند.

 

   

 

 

بازها موادی با مزهٔ گس-تلخ اند حالتی لزج دارند شناساگرها را تغییر رنگ می دهند و اسیدها را خنثی می کنند.

لی بیگاسیدها موادی اند که در ساختار خود هیدروژن یا هیدروژن هایی دارند که در واکنش با فلزها توسط یون های فلز جایگزین می شوند...  

آرنیوساسیدها موادی هستند که ضمن حل شدن در آب یون +H آزاد می کنند. بازها موادی هستند که ضمن حل شدن در آب یون -OH آزاد می کنند.این تعریف فقط به موادی محدود می‌شود که در آب قابل حل باشند. حدود سال ۱۸۰۰، شیمی دانان فرانسوی از جمله آنتوان لاووازیه، تصور می کرد که تمام اسیدها دارای اکسیژنهستند. شیمی دانان انگلیسی از جمله سر همفری دیوی، معتقد بود که تمام اسیدها دارای هیدروژن هستند. شیمی دان سوئدی، سوانت آرنیوس، از این عقیده برای گسترش تعریف اسید استفاده نمود.

لوری-برونستداسید گونه ای است که در واکنش شیمیایی پروتون (یون+H(می دهد و باز گونه ای است که در واکنش شیمیایی پروتون (یون(+Hمی پذیردلوری و برونستد این تعریف را بیان کردند، که از آن بر خلاف تعریف آرنیوس می‌توان در محیط غیر آبی هم استفاده کرد.

لوییساسیدها موادی هستند که در واکنش های شیمیایی پیوند داتیو می پذیرند. بازها موادی هستند که در واکنش های شیمیایی پیوند داتیو می دهند.تعریف لوییس را با نظریه اوربیتال مولکولی هم می‌توان بیان کرد. به طور کلی، اسید می‌تواند یک جفت الکترون از بالاترین اوربیتال خالی در پایین اوربیتال خالی خود دریافت کند. این نظر را گیلبرت ن. لوییس مطرح کرد. با وجود این که این تعریف گسترده ترین تعریف است، تعریف لوری-برونستد کاربرد بیشتری دارد. با استفاده از این تعریف می‌توان میزان قدرت یک اسید را هم مشخص نمود. از این مفهوم در شیمی آلی هم استفاده می‌شود (مثلاً در کربوکسیلیک اسید(.

نام گذاری

اسیدها بر اساس آنیون هایشان نام گذاری می‌شوند. پسوند یونی را حذف و با پسوندی جدید جایگزین می‌کنیم (گاهی اوقات پیشوند)، طبق جدول زیر. برای مثال، HCl دارای آنیون کلرید است، پس پسوند -ید نام را به صورت هیدروکلریک اسید درمی آورد.

پیشوند آنیون

پسوند آنیون

پیشوند اسید

پسوند اسید

مثال

پر

ات

پر

یک اسید

پرکلریک اسید (HClO۴)

ات

یک اسید

کلریک اسید (HClO۳)

یت

و اسید

کلرو اسید (HClO۲)

هیپو

یت

هیپو

و اسید

هیپوکلرو اسید (HClO)

ید

هیدرو

یک اسید

هیدروکلریک اسید (HCl)

 

خواص شیمیایی

در آب بین اسید (HA) و آب تعادل زیر اتفاق می‌افتد، که آب به عنوان یک باز رفتار می‌کند:

HA(aq)  H۳O+(aq) + A-(aq)

ثابت اسید (یا ثابت تفکیک اسید) همان ثابت تعادل واکنش اسید (HA) و آب است:

اسیدهای قوی دارای مقدار بزرگی برای Ka هستند (یعنی واکنش تعادلی به سمت راست پیشروی می‌کند و اسید تقریباً به طور کامل به H۳O+ و A- تفکیک می‌شود(.

اسیدهای ضعیف دارای مقدار کوچکی برای Ka هستند (یعنی مقدار چشمگیری از HA و A و مقداری متعادلی از H۳O+ در انتهای واکنش باقی می‌ماند؛ اسید به طور جزئی واکنش می‌دهد). برای مثال Ka برای استیک اسید برابر ۱٫۸ x ۱۰-۵ است. تمام اسیدهای آلی اسیدهای ضعیف هستندنیتریک اسید، سولفوریک اسید، و پرکلریک اسید همه اسیدهای قوی هستند در حال که نیترو اسید و سولفورو اسید و هیپوکلرو اسید ضعیف هستند.

 

قدرت یک اسید را با ثابت تفکیک اسید (Kaو یا هم‌ارزش آن pKa می‌سنجند، (pKa= - log(Ka)).

PHیک محلول معیاری برای تعیین غلظت هیدرونیوم است.

اسیدهای چندپروتونی

اسیدهای چندپروتونی ترکیب هایی هستند که دارای بیش از یک هیدروژن اسیدی هستند و به طور متوالی تفکیک می شوند.

اسیدهای تک پروتونی تنها یک واکنش تکفکیک دارند و فقط یک ثابت تفکیک اسید دارند:

HA(aq) + H۲O(l)  H۳O+(aq) + A(aq)         Ka


یک اسید دوپروتونی (در این جا آن را با H۲نشان می‌دهیم) بسته به مقدار pH می‌تواند یک یا دو واکنش تکفکیک داشته باشد. هر واکنش یک ثابت تفکیک اسید دارد، Ka۱ و Ka۲:

H۲A(aq) + H۲O(l)  H۳O+(aq) + HA(aq)       Ka۱

HA(aq) + H۲O(l)  H۳O+(aq) + A۲(aq)       Ka۲


ثابت تفکیک اولی همواره بیشتر از دومی است، یعنی Ka۱ > Ka۲برای مثال سولفوریک اسید (H۲SO۴)می‌تواند یک پروتون بدهد و به آنیون بی‌سولفات (HSO۴تبدیل شود. هنگامی که Ka۱ بسیاز بزرگ باشد، در این صورت می‌تواند دومین پروتون خود را بدهد و به آنیون سولفات (SO۴۲تبدیل شود. (SO۴۲هم مقدار متوسطی دارد. مقدار بزرگ Ka۱ در اولین تفکیک باعث می‌شود که سولفوریک اسید، اسیدی قوی باشد. همانند این، مقدار کوچک کربنیک اسید (H۲CO۳)می‌تواند اولین پروتون را بدهد و به آنیون بی‌کربنات (HCO۳)تبدیل شود و دومین پروتون را بدهد و به کربنات (CO۳۲تبدیل شود. هر دو مقدار Ka کوچک هستند اما داریم Ka۱ > Ka۲.

یک اسید سه‌پروتونی (H۳A) می‌تواند یک یا دو یا سه پروتون بدهد و سه مقدار ثابت تفکیک برای آن وجود دارد، به طوری که Ka۱ > Ka۲ > Ka۳>:

H۳A(aq) + H۲O(l)  H۳O+(aq) + H۲A(aq)        Ka۱

H۲A(aq) + H۲O(l)  H۳O+(aq) + HA۲(aq)       Ka۲

HA۲(aq) + H۲O(l)  H۳O+(aq) + A۳(aq)         Ka۳


یک مثال غیرآلی از اسید سه‌پروتونی فسفریک اسید (H۳PO۴است. تمام پروتون‌ها می‌توانند از دست داده شوند و به H۲PO۴، سپس HPO۴۲، و در آخر PO۴۳ تبدیل شود. یک مثال آلی از اسید سه‌پروتونی اسید سیتریک است، که می‌توانند تمام پروتون‌های خود را بدهد و در انتها به یون فسفات تبدیل شود.

خنثی کردن

خنثی کردن واکنش میان مقادیر برابری اسید و باز است و به تولید نمک و آب می‌انجامد. برای مثال هیدروکلریک اسید و سدیم هیدروکسید، آب و سدیم کلرید را می‌دهند:

HCl(aq) + NaOH(aq) → H۲O(l) + NaCl(aq)

خنثی کردن پایه تیتراسیون)سنجش حجمی) است، که شناساگر pH نقطه هم‌ارزی را مشخص می‌کند.

اسیدهای رایج

اسیدهای قوی معدنی

هیدروبرمیک اسید

هیدروکلریک اسید

هیدرویدیک اسید

نیتریک اسید

سولفوریک اسید

پرکلریک اسید

اسیدهای ضعیف معدنی

بوریک اسید

کربنیک اسید

کلریک اسید

هیدروفلوریک اسید

فسفریک اسید

نیترو اسید

هیدروسیانیک اسید

فسفرو اسید

هیپو فسفرو

اسیدهای ضعیف آلی

به طور کلی تمام اسیدهای آلی اسیدی ضعیف هستند. مانند:

استیک اسید

بنزوئیک اسید

بوتیریک اسید

سیتریک اسید

فرمیک اسید

لاکتیک اسید

مالئیک اسید

مندلیک اسید

اگزالیک اسید

پروپانوئیک اسید

پیروئیک اسید

والریک اسید

قلیایی

محیطی که در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد، pH آن بیشتر از ۷ ‌باشد محیط قلیایی یا بازی نامیده می‌‌شود.

چند ماده قلیای معروف

مایع سفید کننده

خون

آب دهان

آب دریا

صابون

آب دریا

آمونیاک۱

 

پ‌هاش

pH معیاری است که میزان اسیدی یا بازی بودن مواد را مشخص می کند.

شرایط

ماده باید مایع یا محلول باشد.

پی اچ فقط در دمای اتاق سنجیده میشود.

روش سنجش پی‌اچ

ابتدا آن را محلول در آب میکنند بعد از فرمول زیر پی اچ آن را می سنجند.

راه دیگر استفاده از شناساگرهاست

چند شناساگر معروف

این گونه شناساگرها در اسید یا باز به شکلهای متفاوتی درمی آیند.

گلبرگ گل سرخ

کاغذ تورنسل که از درخت لیتموس به دست می آید.

محلول فنل فتالین(که اگر در یک محلول بیاندازیم و محلول باز باشد به سرعت محلول را به رنگ لبو می کند

محلول و متیل اورانز

محلول متیلن بلو

کاغذ پی اچ که از ترکیب محلولهای بالا به دست می آید

چند نکته

پی اچ یک کمیت لگاریتمی است.

اغلب اسیدهااو بازها باهم واکنش داده و محصول آب و یک نمک است.مانند:

HCl(aq) → H+ + Cl

آبزیان فقط در پی‌اچ بین ۵ تا ۹ زنده می مانند.

پی‌اچ چند ماده معروف

پی اچ چند ماده معروف

ماده

pH

اسید کلریدریک, 10M

-۱.۰

اسید باتری

۰.۵

اسید معده

۱.۵ – ۲.۰

آبلیمو

۲.۴4

نوشابه

۲.۵

سرکه

۲.۹

پرتقال یا آبمیوه سیب

۳.۵

رب گوجه فرنگی

۴.۰

آبجو

۴.۵

باران

<۵.۰

قهوه

۵.۰

چای

۵.۵

ادرار

۶.۰

شیر

۶.۵

آب خالص

۷.۰

آب دهان فرد سالم

۶.۵ – ۷.۴

خون

۷.۳۴ – ۷.۴۵

آب دریا

۷.۷ –۸.۳

صابون

۹.۰ – ۱۰.۰

آمونیاک

۱۱.۵

ماده سفید کننده

۱۲.۵

سود سوزآور

۱۳.۵

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اسید ها برداشت از سایت دوم

 

 

 

 

اسیدها: بیشتر اسیدها مزه ترشی دارند بعضی اسیدها سمی هستند بعضی باعث سوختگی های شدید می شوند و تعدادی نیز کاملاً بی ضرر به شمار می آیند بعضی اسیدها نیز خوراکی و بسیار مفید هستند ما اسید سیتریک را از پرتقال و لیموترش به دست می آوریم بدنمان هم اسیدهایی را می سازند که به گوارش غذا کمک می کنند .

اسید سولفوریک یکی از قوی ترین و مهم ترین اسیدها است که به مقدار فراوان در تولید انواع کود ، فرآورده های نفتی و آهن و فولاد بکار گرفته می شوند آب باتری اتومبیل ها اسید سولفوریک رقیق شده با آب خالص است سایر اسیدهای قوی عبارتند از:  اسید نیتریک و اسید کلرید ریک .

بازها یا قلیاها موادی هستند که مخالف و ضد اسیدها به شمار می آیند گرچه بعضی بازها از قبیل آهک (هیدروکسید کلسیم) و سود سوز آور همانند اسیدها خیلی فعال و خورنده هستند از بازها در فرآیند های صنعتی استفاده                می شوند هیدروکسید منیزیم (مایع یا پودر سفیدی که برای برطرف کردن درد ناشی از حالت اسیدی معده مصرف می کنیم) نمونه ای از یک باز ملایم است بازی که در آن قابل حل می باشد ، قلیا نامیده می شود وقتی یک اسید و یک باز به نسبت مناسب با هم مخلوط می شوند یکدیکر را خنثی می کنند برای مثال اگر اسید کلرید ریک با سود سوز آور مخلوط شود حاصل واکنش آنها نمک معمولی و آب خواهد بود بعضی مواد وقتی با اسید و بازها تماس پیدا می کنند تغییر رنگ می دهند این مواد را معرف یا شناساگر می نامند تعنسل در محلول اسیدی از آبی به قرمز تغییر رنگ می دهند و در محلولهای قلیایی از قرمز به آبی می گراید .

اسید سولفوریک : اسید سولفوریک احتمالاً مهمترین ترکیب شیمیایی موجود است . و دهها مورد استفاده دارد که از تولید کود و پارچه تا ساخت دارو و مواد منفجره را شامل می شود این اسید در انباره که نوعی باطری است معمولاً در موتور اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد  نیز وجود دارد اسید سولفوریک را به روش تماسی تقلید می کنند کانه  هوایی که محتوی سولفید های فلزی یا گوگرد هستند در هوا سرخ یا برشته می شوند تا دی اکسید گوگرد به دست می آید سپس این گاز را در مجاورت یک کاتالیزور (یکی از اسید های فلز و و انادیم) حرارت می دهند تا آن را به واکنش بیشتر با هوا وارد و تری اکسید گوگرد حاصل شود درمرحله بعد تری اکسید را در اسید سولفوریک غلیظ حل می کنند تا اسیدی به نام اولنوم به دست آید. که سپس به دهقا با افزودن آب رقیق می شود و مقدار زیادی اسید سولفوریک برجای می ماند نمکهای اسید سولفوریک را سولفات می نامند که ترکیبات بسیار مفیدی را شامل می شوند و در صنایع مختلف از قبیل کود سازی داروسازی رنگ سازی مورد استفاده قرار می گیرند اسید سولفوریک ، بیش از هر نوع اسید دیگری در جهان تولید می شود و کاربرد دارد اسید سولفوریک را با فرمول شیمیایی HSO نشان می دهند میل شیمیایی شدیدی به آب (HO) دارد این خاصیت باعث می شود که اسید سولفوریک بتواند هیدروژن و اکسیژن را از بسیاری از مواد از جمله پوست جذب کند به همین دلیل کار کردن با آن خطرناک و نیاز به مراقبت دارد اسید کلرید مایع بی رنگ و بسیار خطرناک است که در مجاورت هوا دود می کند بوی تحریک کننده ای دارد بسیار خرنده است و باعث سوختگیهای شدید می شود این اسید را با حل کردن گاز کلرید هیدروژن در آب به دست می آید اسید کلریدریک غلیظ حاوی سه قسمت کلر،  ید ، هیدروژن و هفت قسمت آب است کلرید هیدروژن از ترکیب گازهای کلر و هیدروژن به دست می آید راه دیگر تولید این گاز ترکیب کلر ید سدیم نمک معمولی با اسید سولفوریک است اسید کلریک یا بازها واکنش می کند و نمکهایی به نام کلرید را به وجود می آورد و در صنایع این اسید را برای تولید مواد شیمیایی دیگر یا آماده سازی بعضی از غذاها به کار می گیرند معده انسان نیز اسید               کلرید ریک ضعیف تولید می کند یا طی عمل گوارش به شکسته شدن غذا ها کمک می کند اسید لاکتیک مایع           بی رنک یا زرد رنگ است که معمولاً در شیر ترشیده و سایر محصولات لنبی ترش شده یا بریده شده دیده می شود که اسید در سرکه نیز وجود دارد و حاصل تخمینه قند است روش تجاری اسید لاکتیک را از تخمینه به دست   می آورند و در دباغی و پارچه بافی و همچنین برای طعام بعضی غذاهای آماده مورد استفاده  قرار می دهند .

اسید لاکتیک معمولاً در خون انسان و سایر جانوران وجود دارد به طور معمول وقتی ماهیچه های ما به انرژی نیاز دارند این انرژی در اثر شکسته شدن کربو هیدرات به وسیله اکسیژن تولید می شود اما وقتی به تمرین ها و ورزش های سخت می پردازیم خون نمی تواند اکسیژن لازم را برای این عمل به بافت های ماهیچه ای برساند و در نتیجه کربو هیدرات به شکل بی هوازی بدون اکسیژن شکسته می شوند و اسید لاکتیک به وجود می آید. این اسید می تواند درد خاصی را در ماهیچه ایجاد کند که درد ناگهانی نامیده می شود .

هنگام ورزشهای آرام ، کلوکز موجود در ماهیچه ها به مصرف می رسد تا انرژی تولید شود این فرآیند با تولید دی اکسید کربن و آب همراه است در ورزشهای سخت ممکن است اکسیژن لازم برای شکسته شدن کلوکز تأمین نشود  در این حالت کلوکز و اسید لاکتیک تبدیل می شود وقتی میزان اکسیژن  در خون بالا می رود اسید لاکتیک دوباره به گلیکوژن به کلوگز تبدیل می شود اسید نیتریک مایعی دود کننده بی رنگ و بسیار خورنده است مایع خورنده       می تواند با مواد واکنش انجام دهد و باعث خوردگی آنها شود اسید نیتریک از ترکیب شدند هیدروژن ، نیتروژن و اکسیژن به وجود می آید و برای تولید کودها مواد منفجره (نظیر نیتر و گلیسیرین ) مورد استفاده قرار می گیرد.

اسید نیتریک از قرنها پیش شناسایی شده است . در آغاز قرن بیستم این اسید را از حرارت دادن اسید سولفوریک و نیترات سدیم به دست آوردند نیترات سیدم ماده ای طبیعی است که در آمریکای جنوبی یافت می شود وقتی جنگ جهانی دوم آغاز شد مقدار زیادی اسید نیتریک برای تولید مواد منفجره لازم بود با تمام شدن ذخایر نیترات سدیم در آلمان یک شیمیدان آلمانی به نام (فریتزهابر) روشی برای تولید اسید نیتریک با استفاده از آمونیاک و هوا ابلاغ کرد در این روش هیدروژن و نیتروژن آمونیاک و اکسیژن هوا بادها ترکیب می شوند و اسید نیتریک را به وجود می آورند

                                         شناساگر

برای شناسایی اسید ها و باز ها روشهای متفاوتی وجود دارد :

روش اول : برخی از بازها و اسید های خوراکی را با توجه به مزه آنها می توان از هم تشخیص داد.

روش دوم:استفاده از شناساگر ( معرف ) ها ، شناساگرها مواد طبیعی یا شیمایی هستند که با تغییر رنگ خود در محیط اسیدی و در محیط بازی این دو دسته از مواد را از یکدیگر متمایز می سازنند.

شناساگر های طبیعی : در گذشته از عصاره گل یا  میوه گیاهان برای شناسایی اسید ها و بازها از یکدیگر استفاده می کردند.مثلا از عصاره کلم سرخ ، گلبرگ های گل بنفشه ، گلبرگ های گل سرخ  ، که آنها را روی یک قطعه ای از یک کاغذ کشیده تا قرار گیرد  و با پاشیدن مقداری از اسید یا باز تغییر رنگ ایجاد می شد که این عامل شناسایی مواد از یکدیگر بود.

                                                  

شناساگرهای شیمیایی: از شناساگرهای شیمایی می توان لیتموس (تورنسل) ، فنول فتالئین و متیل اورانژ(متیل نارنجی) را را نام برد.

روش سوم: استفاده از عامل PH ( پی اچ). PH مقیاسی است که در مای اتاق گستره ای از صفر تا 14 را در بر می گیرد با این عامل هم اسید ی یا بازی بودن محلول ها و هم میزان اسیدی یا بازی بودن را می توانیم مشخص کنیم.  PH در واقع منفی لگاریتم غلظت یون هیدرونیوم است که توسط دانشمندی به نام سورن پیتر لاریتس سورن سن  زیست شیمی دان دانمارکی نهاده شد .

PH = - Log[ H3O+]

آب خالص ومحلول ها خنثی مانند آب نمک ،آب قند دارای PH برابر 7 اند و محلول های اسیدی PH کمتر از 7 و محلول های بازی PH بیشتر از 7 را دارند. در اسیدها هرچه مقدار PH کمتر باشد قدرت اسیدی بیشتر و در بازها هر چه PH بیشتر باشد قدرت بازی بیشتر است.

                                

PH محلول ها را می توان به کمک کاغذ های PH  سنج یا به کمک دستگاه PH سنج دیجیتالی

سنجید.

 

اسید ها برداشت از سایت سوم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلمه «اسید» (به انگلیسی:(acid از واژه لاتین acidus به معنای «ترش مزه» آمده‌است.

اسیدها: بیشتر اسیدها مزه ترشی دارند بعضی اسیدها سمی هستند بعضی باعث سوختگی های شدید می شوند و تعدادی نیز کاملاً بی ضرر به شمار می آیند بعضی اسیدها نیز خوراکی و بسیار مفید هستند

بدنمان هم اسیدهایی را می سازند که به گوارش غذا کمک می کنند .

بازها یا قلیاها موادی هستند که مخالف و ضد اسیدها به شمار می آیند

از شناساگر ( معرف ) ها ، شناساگرها مواد طبیعی یا شیمایی هستند که با تغییر رنگ خود در محیط اسیدی و در محیط بازی این دو دسته از مواد را از یکدیگر متمایز می سازنند.

 

 

-جوهرگوگرد(سولفوریک اسید) 

یکی از اسیدهای بسیار قوی که از گوگرد ساخته می شود، سولفوریک اسید است.کاربرد این اسید بسیار گسترده است، از باتری اتومبیل تا صنایع بزرگ مس. انواع کود ، فرآورده های نفتی ، آهن و

فولاد،درساختن رنگها،پلاستیک هاومواد شیمیایی دیگر استفاده می شود . این اسید پوست بدن را زخم می کند و پارچه ها را سوراخ می کند.

2- جوهرنمک(هیدروکلریک اسید)

یک اسیدقوی دیگرهیدروکلریک اسید است. ازاین اسید برای جرم گیری از سطوح مختلف استفاده می شود. هیدروکلریک اسید در معده نیزوجودداردوبه هضم غذاکمک می کند.

- جوهر شوره(نیتریک اسید)      

این اسیددرصنایع بسیاری ازجمله مهمات سازی کاربرد         دارد

مایعی دود کننده،بی رنگ و بسیار خورنده است.با مواد واکنش داده و موجب خورندگی آنها می شود ازاین اسید برای پاک کردن ظروف فلزی و آلیاژهای آنها استفاده می کنند .

- سیتریک اسید این اسید را از پرتقال و لیموترش به دست می آورند.

 5- لاکتیک اسید

مایع بی رنک یا زرد رنگ است که معمولاً در شیر ترشیده و سایر محصولات لنبی ترش شده یا بریده شده دیده می شود

در دباغی و پارچه بافی و همچنین دربعضی غذاهای آماده

مورد استفاده  قرار می دهند . اسید لاکتیک معمولاً در خون انسان و سایر جانوران وجود دارد

6 - استیک اسید (  Acetic Acid)

 که در قدیم بدان جوهرسرکه می‌گفتند ماده مؤثر سرکه است و سرکة معمولی در حدود هفت درصد اسید خالص دارد. این جسم یکی از اسیدهای اولیه‌ایست که بشر شناخته است.

7-    اسید اگزالیک (  Oxalic Acid)

که درگذشته آن را جوهر ترشک می نامیدند ، بلورهای بیرنگی است که قابض می باشد. جسمی است سمی و در الکل و آب مخصوصاً آب‌گرم حل می شود ، در نساجی و صنایع فلزی مورداستفاده می باشد 

سیتریک اسید

در کارگاههای هنری معمولاً محلول پنج درصد آن را برای از بین بردن لکه های مرکب و جوهر بکار می برند.

8 - اسید فلوزیدریک  (Hydrofluori Ac.)

گازی است که در آب حل می شود و در تجارت محلولی از آن به فروش می رسد که هفتاد درصد اسید خالص دارد. محلول تجارتی مایعی است بیرنگ که گازهای خطرناک و تحریک کننده از آن متصاعد می شود چون اشیاء شیشه‌ای و چینی را می خورد لذا آن را در ظروفی که از مواد پلاستیک ساخته می شود نگهداری می نمایند. دلیل این‌که این اسید می تواند شیشه را بخورد این است که  قسمت اعظم شیشه را سیلیس ( شن خالص ) تشکیل می دهد و این اسید با سیلیس ترکیب شده و جسمی تولید می نماید که گازی شکل می باشد. از این‌رو هنرمندان این

اسید را برای حکاکی و کنده‌کاری روی شیشه بکار می

- اسید فرمیک (Formic Ac.)

 در قدیم آنرا جوهر مورچه می‌گفتند زیرا در ترشحات دهان این حشره وجود دارد. این اسید در انسان تولید تحریک و سوزش می‌نماید.به حالت خالص مایعی است بیرنگ با بوی تند که با آب و الکل و اتر قابل اختلاط است.جسمی است ضدعفونی کننده ودرموزه‌ها و صنایع دستی آن را برای پاک‌کردن اشیاء نقره ای بکار می برند.

. نمکهای این اسید را فرمیات Formiate  می نامند.

10-اسید کربنیک (Carbonic Ac.)

 بیشتر به نام آنیدرید‌کربنیک معروف است که همواره در هوا کم و بیش موجود است  گازی است بیرنگ و سنگین‌تر از هوا که در آب حل شده تولید اسید کربنیک می‌کند که اسیدی است ضعیف ولی به مرور زمان می‌تواند روی اجسام مرمری یا سنگهای ساختمانی سست اثر کرده و سطح آنها را از یک ورقه کربنات بپوشاند. این ورقه به‌تدریج ریخته و ورقه زیرین آن نمایان می شود.

 

 

 

 

انواع اسید ها {برداشت از سایتی دیگر}

 

 

نام اسید

فرمول شیمیایی اسید

ثابت تفکیک اسید[۱](pKa)

نام آیوپاک

اسید سیتریک

اسید سولفوریک

H2SO4

۳-

اسید نیتریک

اسید پانتوتنیک

اسید فرمیک

CH2O2

متانوییک اسید

اسید فسفریک

H2PO4

اسید استیک

C2H4O2

اتانوییک اسید

اسید بوتریک

اسید پیرویک

C3H4O2

اسید فرمیک

اسید لاکتیک

C3H6O3

۳٫۸۵

اسید مالیک

C4H4O4

2

اسید پیروگلوتامیک

C5H7NO3

۵-اکسوپیرولیدین-۲-کربوکسیلیک اسید

اسید بنزوییک

C7H6O2

۴٫۲۱

اسید سوکسینیک

C4H6O4

اسید اکسالیک

اسید فلوئوروبوریک

HBF4

۰٫۴-

تترافلوئوروبوریک اسید

 

 

 

 http://www.blogsky.com/images/smileys/105.png

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.